Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Dilema vodičov. Zatiahnuť ručnú brzdu alebo nechať auto so zaradeným rýchlostným stupňom?

25.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Capix Denan). Pri zastavení vozidla stojí mnoho vodičov pred dilemou: zatiahnuť ručnú brzdu alebo nechať zaradený rýchlostný stupeň? Alebo je pre istotu najlepšie použiť obe...

25.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Capix Denan).

Pri zastavení vozidla stojí mnoho vodičov pred dilemou: zatiahnuť ručnú brzdu alebo nechať zaradený rýchlostný stupeň? Alebo je pre istotu najlepšie použiť obe možnosti? Každý z týchto spôsobov má svoje výhody a nevýhody a výber optimálneho spôsobu závisí od konkrétnej situácie.

Zatiahnuť ručnú brzdu alebo nechať zaradený rýchlostný stupeň?
Foto: shutterstock.com/Capix Denan

Obidve metódy sú navrhnuté tak, aby zabránili pohybu vozidla. Jedno je isté – bez ohľadu na sklon cesty by sa mala použiť aspoň jedna z nich, pretože niekedy sa môže stať, že sa auto na zdanlivo rovnom úseku cesty začne samovoľne pohýnať a stane sa nebezpečným pre okolie. Nehovoriac o tom, že v takom prípade musíte počítať s nákladmi na opravu vozidla. A ak poisťovňa preukáže, že ste auto pri státí riadne nezabezpečili, môže odmietnuť vyplatiť poistné plnenie.

Zatiahnutie ručnej brzdy

V moderných vozidlách s elektronickou parkovacou brzdou nemáme na výber. Za normálnych okolností sa brzda po zastavení a vypnutí motora aktivuje sama. Je síce možné ju deaktivovať, ale ťažko si predstaviť dôvod, prečo to urobiť. Vo vozidlách s klasickou pákou parkovacej brzdy máme na výber. V 99 % situácií je vhodné zabrániť rozjazdu vozidla a páku nasmerovať nahor. Len v extrémnych situáciách – napríklad pri dlhom zastavení v zime na nezastrešenom teréne – môžeme zvoliť druhý spôsob, t. j. zablokovanie vozidla zaradením rýchlosti. Dlhé zastavenie v zime môže mať za následok zablokovanie ručnej brzdy v dôsledku nízkych teplôt, ľadu a nečistôt.

Parkovanie na svahovitej ceste

V kopcoch môžete okrem parkovacej brzdy chrániť vozidlo aj zaradením prvého alebo spätného prevodového stupňa. Prvý prevodový stupeň sa používa pri parkovaní smerom do kopca, druhý pri parkovaní do svahu prednou časťou vozidla. Na rovnom povrchu nie je potrebné zaradiť prevodový stupeň, keď vozidlo stojí, ale musíte pamätať na zaradenie prevodového stupňa pri rozjazde vozidla a po zaradení motora neuvoľňovať spojku, pretože vozidlo urobí „žabku“.

V kopcoch môžete okrem parkovacej brzdy chrániť vozidlo aj zaradením prevodového stupňa.
Foto: pexels.com/Holger Rockenmayer

V automobiloch s automatickou prevodovkou je potrebné zvoliť prevodový stupeň „P“ alebo „parkovací“. Kľúčom k úspechu je urobiť to až po úplnom zastavení vozidla, nie počas jazdy, a to ani pri minimálnej rýchlosti. Vo vozidlách s „automatom“ je dobré zatiahnuť parkovaciu brzdu, ktorá „odľahčí“ prevodovku od toho, aby bránila vozidlu v kotúľaní. Tým sa minimalizuje zaťaženie, ktoré na ňu pôsobí, a predĺži sa jej životnosť.

Pri parkovaní v kopci je tiež dobré natočiť kolesá smerom k obrubníku. Týmto spôsobom sa vozidlo aj v prípade, že sa začne kotúľať, jednoducho zastaví na mieste, namiesto toho, aby išlo z kopca. Ak v zime parkujete dlhší čas, môžete pouvažovať o použití špeciálnych klinov, ktoré zabránia pohybu vozidla.

Čo robiť, ak ručná brzda zamrzne?

Najprv sa skúste pohybovať pomaly – najprv dopredu, potom dozadu. Možno vzniknutý ľad „povolí“ a brzda sa uvoľní. Prípadne môžete ťuknúť na zablokované koleso – existuje šanca, že sa ľad rozpadne a umožní vám normálnu jazdu. Treba však dbať na to, aby ste pri tom nepoškodili disk alebo pneumatiku. Rozhodne sa neoplatí rozbiehať vozidlo silou, aj keď je jazda so zablokovanými kolesami možná – brzdové komponenty sa poškodia už po niekoľkých kilometroch. Ak sa brzda neodomkne, bude potrebné privolať odťahovú službu alebo mobilného mechanika, ktorý systém „rozmrazí“ vhodným prípravkom.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čo sa stane, ak zaradíte spiatočku pri rýchlosti 100 km/h? Je to ako nová funkcia v aute

Keď dostanete aquaplaning, máte zrýchľovať alebo brzdiť?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Revolúcia z Bruselu: EÚ chystá plán na malé a lacné autá!

14.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/miss.cabul). Niekoľko európskych výrobcov automobilov vyjadrilo želanie po miernejšej legislatíve v Európskej únii, aby sa uvoľnila cesta pre príchod nového,…

Ford sa vracia k spaľovákom! Nový crossover na platforme Focusu nebude len elektrický

14.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/RYosha). Ford sa pripravuje na uvedenie nového modelu postaveného na osvedčenej platforme známej z aktuálneho Focusu. Zaujímavé je, že toto…

Ťaháte príves? Táto chyba vás môže stáť život! Smrtiaca pasca na diaľnici

13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Beekeepx) Ťahanie prívesu sa môže zdať ako jednoduchá úloha. Pripojíte ho, naložíte a idete. Realita je však oveľa nebezpečnejšia. Najmä…

Koniec jedovatému prachu z bŕzd? Stellantis má geniálne riešenie.

13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/kaninw). V posledných rokoch sa bubnové brzdy z moderných áut takmer úplne vytratili. Kotúčové brzdy sú nielen účinnejšie a menej…

Koniec sa nekoná! Mercedes šokuje, legendárny motor V12 bude žiť ďalej!

13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AMGmeister) V dobe, keď sa zdá, že budúcnosť patrí výlučne elektromobilom a veľké motory sú na odpis, prichádza z Nemecka…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov