Správy,

Zomrela motoristická legenda. Tvorca modelov Lamborghini Diablo, Lancia Stratos a mnohých ďalších ikon

15.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Barchetta). Zomrela automobilová legenda Marcello Gandini, slávny taliansky dizajnér zodpovedný za dizajn mnohých ikonických automobilov. Z jeho ruky vyšli také automobilové ikony ako Lamborghini Countach,...

15.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Barchetta).

Zomrela automobilová legenda Marcello Gandini, slávny taliansky dizajnér zodpovedný za dizajn mnohých ikonických automobilov. Z jeho ruky vyšli také automobilové ikony ako Lamborghini Countach, Diablo, Renault 5 Turbo, Lancia Stratos, ale aj Citroen BX. Majster dizajnu zomrel 13. marca 2024 vo veku 85 rokov v Rivoli.

Automobilová legenda Marcello Gandini, slávny taliansky dizajnér.
Foto: youtube.com/@Barchetta

Marcello Gandini sa narodil 26. augusta 1938 v Turíne. Bol synom dirigenta orchestra. Hoci svoj život nespojil s hudbou (otec ho chcel vyučiť za klaviristu), dá sa povedať, že sa stal umelcom. Od detstva sa vášnivo zaujímal o autá, a to po dizajnovej aj mechanickej stránke. Vo veku 25 rokov sa pokúsil získať prácu v štúdiu Bertone, ale vtedajší šéfdizajnér Giorgetto Giugiaro (tiež legenda dizajnu) bol proti.

Viac ako jedna motoristická legenda je dielom Gandiniho

Giugiaro však po niekoľkých rokoch od Bertoneho odišiel a Gandini konečne dostal svoju šancu. Na jeho rysovacej doske v 60. rokoch vznikol okrem iného slávny model Lamborghini Miura a v nasledujúcom desaťročí Lamborghini Countach. V 70. rokoch Marcello Gandini navrhol aj model, ktorý sa stal ikonou rallye, Lancia Stratos a Stratos Zero, ktorý mu predchádzal. Okrem iného mu bol zverený aj model Ferrari Dino 308 GT4 a ako odklon od Bertoneho načrtol aj Citroen BX.

Jeho slávny model Lamborghini Miura.
Foto: youtube.com/@Petrolicious

Neskôr začal pracovať na vlastný účet. Medzi jeho najznámejšie výtvory patria Renault 5 Turbo, BMW radu 5 (prvá generácia E12) alebo Lamborghini Diablo. Talian bol vynálezcom vertikálne výklopných dverí, dnes známych ako „dvere Lambo„. Celkovo vytvoril pre značku so sídlom v Bologni až osem modelov. Bol zodpovedný aj za nezvyčajné prototypy, ako napríklad Bugatti EB110 a BMW Garmisch. Na prelome 80. a 90. rokov 20. storočia prepracoval aj slávny model Maserati Biturbo. V skutočnosti nakreslil pre značku mnoho skíc, na čele so štvrtou generáciou Quattroporte.

Pracoval až do svojich posledných dní

Marcello Gandini nikdy neodišiel do dôchodku. V práci pokračoval aj vo veku 85 rokov, naposledy na tréningovej platforme pre automobilové múzeum v katarskej Dauhe. Dňa 12. januára tohto roku mu Polytechnická univerzita v Turíne udelila čestný doktorát v oblasti strojárstva. Jeho pohreb sa uskutoční v piatok alebo najneskôr v sobotu ráno vo farskom kostole Santo Stefano v Riveri pri Turíne.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Bývalý jazdec F1 je mŕtvy. Počas narodeninovej oslavy sa zadusil kuracím mäsom

Ukáže sa Michael Schumacher na verejnosti? Ide o dôležitý obrad


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Revolúcia na kolesách sa odkladá: Prečo stále nemáme pneumatiky, ktoré nikdy nedostanú defekt?

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET) Predstavte si svet bez defektov, kompresorov a starostí s tlakom v pneumatikách. Znie to ako sen, však? Presne to…

Prémiové palivo: Kedy pomáhajú a kedy môže zničiť motor? Toto musíte vedieť!

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor) Každý to pozná. Stojíte pri čerpacom stojane, pozeráte na lesklé pištole s označením "premium", "V-Power" či "MaxxMotion" a v…

Tajná reč vodičov: Čo znamená „hovoriaca ruka“ a prečo vám môže zachrániť peňaženku?

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Standret) Na cestách sa často stretávame so signálmi, ktoré v autoškole neučia. Vodiči si vytvorili vlastný jazyk gest, ktorým si…

Japonskom otriaslo zemetrasenie a hrozba cunami: Automobilky Nissan, Toyota a Mitsubishi zastavili výrobu!

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ABCNews) Silné zemetrasenie, ktoré v stredu zasiahlo pobrežie Japonska, vyvolalo okamžitú reakciu. Úrady vydali varovanie pred vlnou cunami, čo prinútilo…

Tesla na tróne, Toyota v tesnom závese: Kto ovládol svetový trh s autami?

31.07.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TopGear Svetový automobilový trh je v neustálom pohybe a čísla nikdy neklamú. Máme pre vás exkluzívny rebríček desiatich najpredávanejších áut…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov